|
Nieuws
Net Promotor Score
Net Promotor Score
Juist nú kunt u ambassadeurs gebruiken!
Wat is in deze tijden van economische tegenwind uw strategie? Prijzen verlagen? We weten allemaal dat dit uiteindelijk een doodlopende zal blijken. Afwachten? Geen optie voor een ondernemer. Nóg beter presteren? Kijk aan, dat lijkt er meer op. Juist in deze tijd is het belangrijk dat u in uw kracht gaat staan. Maak de stap van presteren naar excelleren en zorg ervoor dat uw klanten uw ambassadeurs worden. Want dat is het ultieme wat u als ondernemer kunt bereiken. In hoeverre zouden uw klanten u bij anderen aanbevelen? Die cruciale vraag weet Blick Marktonderzoek voor u te beantwoorden via de Net Promotor Score.
Een hoge NPS geeft u voorsprong
Bij de Net Promotor Score (NPS) stellen we uw klanten een heel simpele vraag: ‘in hoeverre bent u bereid ons aan te bevelen bij vrienden, kennissen of collega’s?’ De antwoorden leveren drie groepen op. Degenen die u afwijzen, degenen die neutraal zijn en degenen die u graag promoten. Het moge duidelijk zijn dat promotors de meest waardevolle assets zijn waarover u kunt beschikken. Dat zijn immers klanten die niet alleen tot herhaalaankoop komen en die cross-selling tot een fluitje van een cent maken. Het zijn ook uw enthousiaste ambassadeurs die zorgen voor winstgevende groei op langere termijn. Met een hoge NPS demarreert u uiteindelijk van uw concurrenten.
Zeker weten…
Juist in deze tijd, waarin budgetten en marges onder druk staan, is het belangrijk dat uw investeringen in tijd, geld en inspanning optimaal renderen. Dat betekent dat u precies dient te weten waarin u het beste kunt investeren en wat u dat aan klanttevredenheid, naambekendheid of merkenvoorkeur oplevert. In tijden van overvloed kunt u misschien nog wel eens op intuïtie en aannames vertrouwen. Maar nu het erom spant, speelt u liever op safe. Meten is weten. Zeker weten… met Blick!
Hé… uw klant zit er óók mee!
Hé… uw klant zit er óók mee!
Natuurlijk is die recessie vervelend. Maar niet alleen voor ú. Oók voor uw klanten. En dat maakt deze vervelende economische dip voor u als ondernemer tot een nieuwe uitdaging.
Want als u nú achterhaalt waar uw klanten mee zitten, kunt u daar vervolgens heel gericht op inspelen. Dit is het aangewezen moment om (opnieuw) in het hoofd en het hart van uw klant te kruipen. Eens zien wat daar speelt…
Tijd om opnieuw te meten
Zwarte maandag 6 oktober 2008. 'Het economische koutje werd ineens een zware griep', schrijven Roland en Rogier van Kralingen in hun handzame boekje 'De 13 gouden wetten van recessiemarketing'. Nu de hand overal op de knip gaat, is de griep zelfs uitgegroeid tot een fikse longontsteking, zeggen ze. "Het vasthouden van omzet in een krimpende markt, betekent dat uw marktaandeel moet groeien. Dit is de ultieme uitdaging van 2009." De 13 gouden wetten van recessiemarketing. Stuk voor stuk bijzonder interessant.
Graag verdiepen wij ons met u in wet nummer één: De wet van verbondenheid. “De recessie gaat uw klanten niet in de koude kleren zitten. Van de een op de andere dag zijn zij honderdtachtig graden gedraaid. U moet zich opnieuw verbinden met de klant. Hoe? Het is verstandig uw marktonderzoeksbureau het gedrag van uw doelgroepen te laten actualiseren. Of stuur uw mensen op consumentensafari, dus bij de mensen op de koffie. En ga vooral een beetje mee in de nieuwe soberheid.”
Waarvan akte. Zullen we dan maar…?
Nieuwe gebruikersgroepen op internet
Nieuwe gebruikersgroepen op internet
Door toegenomen differentiatie van vraag en aanbod komen er op internet nieuwe gebruikerstypen bij, laat Duits onderzoek zien.
Het aantal gebruikerstypen groeide tussen 2002 en 2007 van vijf naar zeven. Ruim de helft van de internetgebruikers is afkomstig uit gebruikersgroepen die in deze vorm in 2002 nog niet bestonden.
Internet heeft zich in de afgelopen vijf jaar, deels door Web 2.0, ontwikkeld richting entertainment, communicatie, user generated content en games. Op het net vertoeven volgens de studie onder meer zogeheten multi-interest & user generated content-surfers, free time planners (die internet vooral voor vrijetijdsplanning gebruiken) en de zeer koopkrachtige groep service, shopping en lifestyle.
Bron: Direkt Marketing
Digitale content moet aan drie vereisten voldoen
Digitale content moet aan drie vereisten voldoen
Ontwikkelingen in digitale technologie bieden marketeers veel nieuwe mogelijkheden, mits hun content aan een aantal vereisten voldoet.
Volgens Rishad Tobaccowala, chief innovation officer bij Publicis Group, vormen de begrippen `fit`, `rose` en `sofa` een blauwdruk voor succes. Onder `fit` verstaat hij intelligente, toegankelijke, gratis content. De provider moet ervoor zorgen dat content toegesneden is op goed omschreven doelgroepen, zodat marketeers bereid zijn de provider te betalen. Verder moet content via zoekmachines, in de blogosphere en op sociale netwerken goed vindbaar zijn.
Tobaccowala stelt verder dat content moet `ruiken` als een roos: informatie moet elegant, relevant en open zijn. Design en navigatie moeten simpel zijn en aanspreken en gebruikers moeten de content liefst kunnen embedden in de eigen website. Het concept `sofa` ten slotte refereert aan stevige content die goed past bij de gebruikersgroep. Zoekmachinemarketing voldoet aan deze criteria aangezien het miljoenen bezoekers bereikt, voor marketeers gebaseerd is op toegankelijke veiling-principes en meetbare resultaten oplevert.
Verder onderscheidt Tobaccowala vier trends: van centraal naar verspreid, van autoriteit naar authenticiteit, van de weg wijzen naar content naar het aanbieden van content en van het aankopen van reclameruimte naar het aankopen van informatie over groepen internetgebruikers.
Bron: Advertising Age
Onderzoek bij Korein
Onderzoek bij Korein
Korein biedt voor kinderen van 0 tot 13 jaar uiteenlopende vormen van kinderopvang, waaronder dagopvang en buitenschoolse opvang (Korein Kinderplein), tussenschoolse opvang (Lunch-Club) en sinds kort ook gastouderopvang (Inhuis).
Marktgericht werken en het bieden van hoogwaardige kwaliteit staan bij Korein hoog in het vaandel.
Blick Marktonderzoek werkt al enkele jaren voor deze marktleider in zuidoost-Brabant en onlangs is door ons een klanttevredenheidsmeting afgerond. Er waren drie klantgroepen bij dit onderzoek betrokken: ouders/verzorgers die gebruik maken van dagopvang, van de buitenschoolse opvang en van de tussenschoolse opvang. Naast klanten zijn ook medewerkers van Korein ondervraagd. Zij beantwoordden dezelfde vragen als de klanten: medewerkers gaven antwoorden waarvan zij verwachtten dat die door de gemiddelde klant gegeven zouden worden. Door een confrontatie van de scores van de klanten met die van de medewerkers is duidelijk geworden in hoeverre er sprake is van een reëel klantinzicht bij medewerkers.
Naast het klanttevredenheidsonderzoek voeren wij voor Korein Kinderplein jaarrond onderzoek uit onder ouders/verzorgers waarvan het kind te oud is of die hebben besloten geen gebruik meer te maken van de dagopvang of buitenschoolse opvang van Korein Kinderplein. Dit onderzoek biedt onder meer inzicht in het gebruik van andere vormen van formele opvang en informele opvang en in de ‘natuurlijke’ doorstroom als gevolg van leeftijd.
Bij beide onderzoeken is een online vragenlijst gehanteerd. De onderzoeksprojecten stellen Korein in staat om verbeterpunten te identificeren, te implementeren en te monitoren. Er is informatie voorhanden om de goede positie van het bedrijf te bewaken en verder uit te bouwen.